Vår äldretelefon är ett uppskattat sätt för våra patienter äldre patienter i kontakt med oss. Telefonen är tillgänglig för patienter som är äldre än 75 år och som inte har eller kan använda en knapptelefon. Syftet är att tillgodose en god tillgänglighet även för denna patientgrupp. De patienter som har tekniska möjligheter kan kontakta oss dygnet runt via 1177:s e-tjänster eller via vår app Vibblaby Videobesök. Patienter med knapptelefon kan ringa oss alla helgfria vardagar mellan 08:00 – 17:00.
Då patienter som kan använda knapptelefon eller digitala kontaktvägar nu har börjat ringa oss på äldretelefonen har tillgängligheten för patienter som har svårigheter med detta försämrats. För att fortsätta kunna ge en bra service med god tillgänglighet till de patienter som inte kan använda en knapptelefon eller digitala kontaktvägar förändrar vi nu äldretelefonen.
Från och med den 16 juni sker följande förändringar för tjänsten:
- Tjänsten är öppen mellan 11:00 – 11:30 varje helgfri vardag
- Istället för sjuksköterska kommer en medicinsk sekreterare svara i telefonen
- Den som kontaktar oss via äldretelefonen får en bokad tid för telefonkontakt med sjuksköterska vid behov
Vi hoppas att denna förändring kommer att förbättra tillgängligheten för våra patienter som inte kan nå oss via en knapptelefon eller våra digitala kontaktvägar.